Bezpieczeństwo użytkowników dróg – wpływ soli drogowej i chlorku magnezu na pojazdy oraz infrastrukturę.

Bezpieczeństwo użytkowników dróg a sól drogowa

Bezpieczeństwo użytkowników dróg jest niewątpliwie priorytetem dla zarządców dróg. Niestety w okresie zimowym utrzymanie odpowiedniego standardu jezdni jest nie lada wyzwaniem. Kluczową rolę odgrywa tzw. sól drogowa, którą stosuje się w celu rozpuszczenia śniegu i lodu. Jej działanie jest nieocenione, ale czy na pewno nie wpływa ona negatywnie na nasze pojazdy oraz infrastrukturę drogową?

Sól drogowa, chociaż skuteczna w walce z zimowymi utrudnieniami, nie jest obojętna dla stanu naszych pojazdów. Wchodząc w reakcje chemiczne z metalami, powoduje ich korozję. Nie dość, że zaszkodzi to karoserii, może także negatywnie wpłynąć na ważne funkcje samochodu, takie jak hamowanie. Częstotliwość tej reakcji wzrasta, gdy zmienia się temperatura, co jest częste w warunkach zimowych.

Alternatywa dla soli drogowej – chlorek magnezu

Jerzy Pavliczko, adiunkt na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, mówi: ,,Nasi drogowcy stosują częściej chlorek magnezu, bo jest skuteczniejszy od soli”. Chlorek magnezu, jest podobnie jak sól, stosowany na drogach w celu przeciwdziałania tworzeniu się lodu. Istotną zaletą chloru magnezu w stosunku do soli jest jego niższy wpływ na korozję metalu, a co za tym idzie, na nasze pojazdy.

Chociaż chlorek magnezu ma mniej korozjalne właściwości niz sól drogowa, to jednak również nie jest całkowicie neutralny dla naszych samochodów i infrastruktury. Specyficzne warunki atmosferyczne, takie jak wilgotność i zmienne temperatury, mogą powodować, że reakcje chemiczne zachodzące między chlorkiem magnezu a metalami będą intensywniejsze. Dlatego ważne jest, aby pamiętać o regularnym myciu samochodu w sezonie zimowym.

Sól drogowa a infrastruktura

Utrzymanie bezpieczeństwa na drogach to nie tylko dbałość o stan pojazdów, ale także o stan całej infrastruktury drogowej. Tutaj również sól drogowa może być problematyczna. Długotrwałe narażanie asfaltu na działanie soli może prowadzić do jego uszkodzeń, takich jak pęknięcia czy dziury. Te z kolei stanowią realne niebezpieczeństwo dla kierowców.

Nie tylko nawierzchnia cierpi na skutek działania soli. Uszkodzeniu ulegają również elementy metalowe, takie jak barierki czy znaki drogowe. Chlorek magnezu, mimo iż mniej korozjalny, również nie jest dla nich obojętny. Warto zatem zastanowić się nad innymi możliwościami zabezpieczania dróg przed zimowymi utrudnieniami.

Podsumowanie

Mimo że zarówno sól drogowa, jak i chlorek magnezu mają swoje minusy, to nadal stanowią one najpopularniejszy i najskuteczniejszy sposób na utrzymanie dróg w odpowiednim stanie podczas zimy. Warto jednak pamiętać o konsekwencjach ich stosowania i odpowiednio zabezpieczać nasze pojazdy przed ich negatywnym wpływem. Regularne mycie samochodu, szczególnie podwozia to dobry sposób na ograniczenie korozji.

Również zarządcy dróg powinni podjąć środki mające na celu minimalizację skutków korzystania z soli i chlorku magnezu. To ważne nie tylko dla infrastruktury, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa użytkowników dróg. W końcu bezpieczeństwo na drogach to ważny aspekt, o który powinniśmy dbać nie tylko zimą, ale przez cały rok.